parní lokomotivy řady 55 společnosti PIKO ve velikosti TT; katalogy novinek společnosti Tillig pro TT a H0/H0m
Vážení kolegové,
v novém roce přinášíme zprávu o počinu společnosti PIKO, modelech lokomotiv řady 55 a jejich přeznačených variantách pruských drah, společnosti říšské dráhy, drah československých, maďarských a polských.
Čtyřspřežní stroj uspořádání D s třínápravovým tendrem je již stálicí ve výrobním programu společnosti PIKO. Předurčují ho k tomu vynikající jízdní vlastnosti, dokonalé tovární provedení, možnost ozvučení a velká tažná síla. Stroj najde uplatnění na všech tratích modelových kolejišť od vleček a drah místních po linie hlavní, ve službě posunovací, v osobní i nákladni dopravě.
Přehled strojů z letošního výrobního programu je zde k nahlédnutí.
Začněme modelovým využitím lokomotivy původní pruské řady G 7.1 - katalogové číslo 47109. Má využití nejen v epoše I, tedy v modelování stavu do roku 1918, ale zhruba do začátku až poloviny 20. let jej bylo v tomto nátěru spatřit v pohraničních přechodových služebnách československých. A nešlo vždy jen o velké stanice, ale i řadu nádraží menších, která lze dobře ztvárnit i s provozem na menších modelových kolejištích. Takže nejen epocha I, ale i začátek epochy II. Navíc, pokud jen velmi malinko popustíte uzu své fantazii, tento nádherný stroj přece může být v původním pruském nátěru majetkem různých muzejních spolků a společností, a tak se může objevit i v dnešním provozu epoch V a VI se soupravou historických vozů, a to i na českém uzemí. Je tak využití této varianty mnohem širší, než se na první pohled může zdát.
Klasická varianta epochy II, tedy BR 55 DRG čili Společnosti říšské dráhy - katalogové číslo 47108: od Chebu, Rossbachu a Aše přes Vejprty, Reitzenhain, Liberec a Jindřichov pod Smrkem po Rumburk, Hlučín, Mikulovice a Krnov, nejen tam všude byly tyto lokomotivy k vidění. Přetahy nákladních vlaků, posun, místní vlaky osobní, to vše byla jejich doména až do léta roku 1945.
Spolu s řadou 413.0, která byla jak zakoupena pro roce 1918 pro nově vzniklé ČSD, tak po roce 1945 získána reparačně, tvoří vhodný základni typ pro vozbu na modelovém kolejišti. Model československé varianty je vyráběm pod katalogovým číslem 47103.
K dispozici pro sběratele nebo modeláře holdující přechodům do Maďarska a Polska jsou k dispozici i varianty polská (kat. č. 47105) a maďarská (kat. č. 47106).
Společnost Tillig vydala v pátek 31. ledna 2025 na svých webových stránkách katalogy novinek pro velikost TT:
- ke stažení je zde: katalog novinek Tillig TT 2025
a také katlaog novinek pro velikost H0/H0m:
- ke stažení je zde: katalog Tillig H0/H0m pro rok 2025
Máte-li zájem o některý z modelů, napište nám prosím na info@vezed.cz
děkujeme a přejeme hezké modelaření a provoz
Vaše
Vénovy železné dráhy s.r.o.